
Sistemul de răcire al motorului unui vehicul joacă un rol crucial în funcționarea adecvată a acestuia, având misiunea de a regla temperatura pentru a nu o lăsa să depășească pragul ideal.
O cunoaștere detaliată a acestei componente îți permite să anticipezi și să eviți potentialele probleme.
La fel ca multe alte componente ale unui vehicul, mecanismul de răcire a trecut printr-o serie de transformări de-a lungul timpului, devenind acum mai securizat și mai de încredere.
Dacă în trecut sistemul se baza pe răcirea cu aer și mașinile sufereau adesea de oprirea din cauza supraîncălzirii motorului, multe dintre acele dificultăți au fost acum remediate.

În prezent, sistemele de răcire folosesc lichide pentru a menține temperatura în parametri optimi, și controlul asupra acestui proces s-a îmbunătățit considerabil.
O înțelegere profundă a funcționării acestuia te va ajuta să îi acorzi atenția necesară și să eviți defecțiuni majore. Să discutăm pas cu pas despre componentele esențiale ale sistemului de răcire al motorului, potențialele defecțiuni și măsurile preventive care se pot lua.

Citind acest articol vei afla următoarele
- Din ce constă sistemul de răcire al motorului?
- Care este funcția lichidului de răcire?
- Ce probleme pot să apară în cadrul sistemului de răcire?
- Cum poți preveni deteriorarea sistemului de răcire?
Din ce constă sistemul de răcire al motorului?
Sistemul de răcire este format din diverse componente, care contribuie la menținerea unei temperaturi de funcționare ideale, prevenind astfel supraîncălzirea sau înghețul motorului.
- Radiatorul: Acesta se compune din două rezervoare situate paralel, unul superior și unul inferior, unite de o serie de tuburi subțiri care facilitează comunicarea între ele. Acestea sunt, în general, fabricate din alamă sau oțel. În partea de jos, găsești tubul de evacuare pentru apa rece, un robinet de golire și suporturile de fixare ale radiatorului. Radiatorul ajută la disiparea lichidului care vine de la motorul supraîncălzit, urmând ca acest lichid de răcire să fie expus fluxului de aer extern.
- Ventilator: Rolul său principal este de a atrage aerul rece din exterior prin tuburile radiatorului pentru a accelera procesul de răcire a lichidului. Poate fi acționat prin intermediul unei curele sau poate fi electric.
- Pompa de apă: Aceasta facilitează conexiunea dintre partea inferioară a radiatorului și canalele de răcire prezente pe blocul motor, garantând o presiune adecvată în sistemul de răcire, comparabilă cu cea atmosferică sau ușor mai mare (0,5 – 1,1 bari).
- Vasul de expansiune: Se prezintă sub formă de rezervor unde se adaugă lichidul de răcire pentru motor. Permite lichidului să se extindă fără a deteriora carcasa și conductele de răcire. Funcția sa este de a absorbi excesul de lichid prin supapa de preaplin, atunci când acesta nu poate fi acomodat în radiator.
- Termostat: Face parte din sistemul de răcire și dirijează lichidul fie către radiator, fie către pompa de apă. Rolul său central este de a menține temperatura optimă a blocului motor, situându-se în intervalul de 90 – 95 grade Celsius.

Ce funcție îndeplinește lichidul de răcire?
Utilizarea lichidului de răcire, sau antigel, este esențială pentru funcționarea eficientă a sistemului de răcire, deoarece ajută la facilitarea transferului de căldură între radiator și componentele aflate în mișcare.
Acesta oferă, de asemenea, protecție împotriva înghețului, rezistând până la temperaturi exterioare de -35 grade Celsius. Intervalul ideal pentru temperatura lichidului de răcire este de 90-95 grade Celsius. În plus, are proprietăți care împiedică depunerea de calcar și acumularea altor impurități, protejând sistemul de răcire.
Ce probleme pot să survină în cadrul sistemului de răcire?
Sistemul de răcire, fiind un ansamblu complex cu multiple componente, poate întâmpina diverse probleme, cum ar fi:
- Defectarea ventilatorului: Aceasta poate fi cauzată de slăbirea curelei care pune în mișcare ventilatorul și pompa de apă, ducând la supraîncălzirea motorului, reducerea fluxului de aer spre motor sau chiar stricarea acestuia. Un alt aspect de luat în considerare este disfuncționalitatea senzorului de temperatură al lichidului de răcire, care poate, de asemenea, conduce la supraîncălzirea motorului.
- Defectarea termostatului: Un termostat defect poate prezenta semne precum o creștere anormală a temperaturii, fierberea apei în vasul de expansiune sau blocarea pistoanelor. Un termostat defect poate manifesta două tipuri principale de probleme:
- Termostat blocat în poziția închisă: Împiedică lichidul de răcire să circule prin radiator, astfel că nu mai are loc răcirea, provocând o creștere semnificativă a temperaturii și potențiale daune ireversibile.
- Termostat blocat în poziția deschisă: Permite lichidului de răcire să circule continuu prin radiator, fără a încălzi în mod adecvat motorul, ceea ce poate duce la o creștere a consumului de combustibil.
- Reducerea nivelului de antigel din vasul de expansiune: Această problemă poate fi cauzată de fisuri pe traseul lichidului de răcire, provocând supraîncălzirea motorului. Un simptom similar poate apărea și în cazul unui capac defectuos al vasului de expansiune.
- Modificarea culorii antigelului: Dacă sistemul de răcire nu este întreținut corect, impurități metalice pot pătrunde în circuit, având potențialul de a se acumula și a deteriora radiatorul sau pompa de apă.

Ce acțiuni poți să întreprinzi pentru a evita stricăciunile sistemului de răcire?
Pentru a asigura funcționarea optimă a sistemului de răcire al mașinii, este esențial să efectuezi controale regulate la un mecanic specializat. Acesta poate utiliza instrumente și echipamente de diagnostic specializate, cum ar fi multimetre și dispozitive de măsurare, pentru a identifica orice nereguli potențiale. Pe lângă aceste controale profesionale, există câteva măsuri de întreținere pe care le poți efectua singur, în mod periodic:
- Asigură-te că nivelul lichidului de răcire este adecvat și reîmprospătează-l dacă este necesar;
- Înainte de a intra în sezonul rece, efectuează un test pentru a verifica densitatea lichidului de răcire;
- Dacă observi o schimbare în culoarea lichidului de răcire, acesta trebuie înlocuit. Ca regulă generală, înlocuirea lichidului de răcire trebuie făcută o dată la trei ani, dacă nu au survenit alte probleme;
- Examinează starea curelei care pune în mișcare ventilatorul și pompa de apă;
- Inspectează conductele pentru a te asigura că nu există fisuri sau scurgeri de lichid.
În final, este important să subliniem că sistemul de răcire joacă un rol vital în funcționarea corectă a mașinii. Neglijarea întreținerii acestuia poate conduce la defecte grave ale motorului. Investind în întreținerea regulată, costurile asociate vor fi semnificativ mai reduse pe termen lung, comparativ cu reparațiile majore ale motorului. Astfel, nu subestima importanța acestui aspect.